
SRTV Cine verifică TVR? 
  Despre transparenţă, răspundere şi responsabilitate

Legea 41/1994 prevede că SRTV îşi desfăşoară activitatea sub controlul Parlamentului, care are dreptul 
să solicite un raport anual, împreună cu contul de execuţie bugetară al societăţii (Articolul 46). Cum 
respingerea raportului echivalează cu demiterea conducerii, mecanism de sancţionare folosit frecvent de 
Parlament (din 16 rapoarte, 8 au fost aprobate şi 8 respinse), rapoartele ar trebui să aibă destulă importanţă 
atât pentru Parlament şi cetăţean, fiind principalul mijloc de control, cât şi pentru conducerea SRTV, care 
îşi legitimează activitatea în acest fel. Însă greutatea mizei nu pare să fie probată în practică, odată ce 
consultăm rapoartele televiziunii din ultimii 17 ani. Acestea conţin numeroase inadvertenţe şi sunt adesea 
incomplete. Mai mult, situaţiile financiar-contabile depuse de SRTV, îndeosebi în anii 1998-2002 dar şi în 
anii mai recenţi (2012-2014), ridică serioase semne de întrebare, aşa cum a sesizat şi Curtea de Conturi 
în rapoartele sale anuale. Din informaţiile prezentate mai jos, reiese că Parlamentul nu a depus prea multe 
eforturi de a adresa aceste probleme sau de a verifica acurateţea datelor raportate de SRTV, folosind 
rapoartele drept mecanism de control politic al conducerii televiziunii sau chiar pentru „reglarea de conturi” 
cu adversarii politici. 

SRTV publică rapoartele anuale începând din anul 2003 pe site-ul lor. Pentru a obţine şi rapoartele şi 
conturile de execuţie bugetară din perioada 1994 - 2002, am făcut o solicitare în baza Legii nr. 544/2001 
privind liberul acces la informaţiile de interes public. Iniţial, răspunsul TVR a fost acela că legea 544 “nu 
acţionează retroactiv”, şi ne invitau să consultăm rapoartele din 2001 şi 2002 la sediul TVR, însă nu şi pe 
cele anterioare, pe care, conform răspunsului, aceştia consideră că nu au obligaţia să le pună la dispoziţie 
publică. Motivaţia din răspunsul SRTV cu privire la retroactivitatea legii nu este justificată şi nu este în acord 
cu prevederile legale, întrucât rapoartele de activitate ale instituţiei din perioada anterioară anului 2001, 
parte din arhiva SRTV, reprezintă informaţii de interes public, conform Legii 544/2001 Art. 5 alineatul e), şi 
sunt parte a fondului documentaristic al instituţiei (Legea 544/2001, Art. 11, alineatul 1). Mai mult, Art.43 
din Legea 41/1994 stipulează: “Conturile de execuţie a bugetelor celor două societăţi vor fi prezentate 
Parlamentului o dată cu rapoartele anuale, cu avizul comisiilor pentru cultură, artă şi mijloace de informare 
în masă, precum şi al celor pentru buget, finanţe, reunite, ale celor două Camere ale Parlamentului şi vor fi 
date publicităţii”. Prin urmare, aceste documente ar fi trebuit să fie publice încă din 1994. 

Ulterior, TVR a retras şi invitaţia privind consultarea rapoartelor din 2001 şi 2002, pe motiv că „şi 
controlul parlamentar este o formă constituţională de control cetăţenesc  asupra  unor  instituţii”. Cu 
alte cuvinte, ar trebui să fie suficient controlul Parlamentar, scutind TVR, în interpretarea acestora, de 
obligativitatea răspunderii la solicitarea de informaţii de interes public.

Am obţinut rapoartele de activitate pentru perioada 1998 – 2002 de la Parlament, tot în baza legii 544/2001, 
şi am constatat o serie de inadvertenţe în sumele raportate: suma cifrelor din subcategoriile pe care sunt 
defalcate veniturile şi cheltuielile totale din rapoarte este diferită de totalul raportat, deoarece unele venituri 
(categoria ‚alte venituri’) şi cheltuieli (cel mai probabil cheltuielile materiale) nu apar în rapoarte. Totalul 
sumelor nejustificate pe cei 4 ani sunt: 1,476,397 lei la venituri şi 18,631,801 lei la cheltuieli. Întrucât raportul 
de activitate nu are valoarea unui document financiar, ci este o prezentare a rezultatelor televiziunii, acestea 
pot fi simple omisiuni. Însă pentru a avea această certitudine, trebuie verificate conturile de execuţie 
contabilă, dar în dosarele primite de la Parlament numai cel din 2000 conţine contul de execuţie bugetară. 
Mai mult, în 2002 sunt două rapoarte de audit, unul intern şi unul extern, realizate la 2 zile diferenţă, care 
dau cifre diferite pentru profitul brut şi impozitul pe profit, însă ajung la aceleaşi sume nete (însă tabelul 
auditorilor externi arată o eroare clară în calculul profitului brut). 

Luând în considerare aceste inadvertenţe în rapoartele TVR către Parlament, precum şi lipsa tuturor 
documentelor financiare necesare unei evaluări temeinice a situaţiei financiare, este legitim să ne 
întrebăm:

-  �Cum putea fi exercitat controlul Parlamentar asupra TVR pe baza unor rapoarte care prezintă 
informaţii insuficiente sau chiar denaturate? (rapoarte ulterioare demonstrează că unele sume au fost 
trecute greşit)

-  �Cum anume au fost efectuate verificările de către Parlament, în condiţiile în care Parlamentul a 
aprobat toate rapoartele TVR din perioada 1998 până în 2002? Pe ce criterii au fost aprobate aceste 
rapoarte, în condiţiile în care până şi rapoartele auditorilor se contrazic?



SRTV

Abia în 2003 şi 2004 apar primele rapoarte de activitate cu calcule corecte şi informaţii complete şi, 
întâmplător sau nu, acestea sunt şi primele publicate pe site-ul televiziunii. Raportul de activitate din 2003 
citează cu mândrie concluzia auditorului PricewaterhouseCoopers: „am fost foarte plăcut impresionaţi de 
îmbunătăţirile identificate în sistemul de control intern al Societăţii Române de Televiziune şi de modul în 
care sunt reflectate operaţiunile Societăţii Române de Televiziune în contabilitate comparativ cu situaţia pe 
care am întâlnit-o cu ocazia auditului desfăşurat de noi la data de 31 decembrie 1996”. O posibilă explicaţie 
pentru schimbarea bruscă în corectitudinea raportării poate ţine de faptul că la începutul anilor 2000 au fost 
reglementate procedurile de control a cheltuirii banului public şi de audit (inclusiv alinierea la standardele 
internaţionale de audit), care au pus presiune pe conducerea SRTV să facă ordine în rapoartele de activitate 
şi financiar-contabile.

Cele două rapoarte sunt însă şi primele respinse de Parlament, la pachet. Pe 14 iunie, la 6 luni 
după numirea Guvernului Tăriceanu (Alianţa D.A.: PNL, PD, UDMR şi PUR), care deţinea majoritate 
parlamentară, Parlamentul adoptă două Hotărâri consecutive. Prima (Hotărâre 27/2005) aprobă, la 3 ani 
distanţă, raportul din 2002, perioadă în care la conducerea TVR era Cristian Valeriu Hadji-Culea, singurul 
preşedinte care şi-a dus până la capăt mandatul; acesta fusese numit în timpul guvernării Radu Vasile, 
formată din PNŢCD, PD, PNL, UDMR şi PSDR şi menţinut în funcţie pe durata Guvernului Isărescu, format 
din aceeaşi coaliţie. A doua (Hotărâre 28/2005) respingea rapoartele din 2003 şi 2004 (primele rapoarte cu 
o situaţie financiară raportată corect), din cadrul mandatului lui Valentin Nicolau, care fusese pe perioada 
Guvernului Năstase (PSD). Respingerea rapoartelor atrage automat demiterea Consiliului de Administraţie, 
iar la 27 iunie Parlamentul îl numeşte pe Tudor Giurgiu preşedinte al Consiliului de administraţie SRTV.  

Multe date eronate apar şi în rapoartele recente, din 2012, 2013 şi 2014, faţă de care Curtea de 
Conturi, în urma auditului financiar anual, a exprimat o opinie adversă, refuzând să emită SRTV 
certificatul de conformitate pentru contul de execuţie a bugetului. În rapoartele Curţii de Conturi  
din ultimii 8 ani apar numeroase probleme sesizate, unele dintre ele rămânând nerezolvate.  
Câteva exemple:
-  �managementul defectuos al SRTV
-  �depunerea de situaţii financiare incomplete şi peste termenul prevăzut
-  �diferenţe între datele din bilanţurile contabile
-  �efectuarea de plăţi fără documentele justificative cerute de lege pentru justificarea lor
-  �nerespectarea cerințelor privind asigurarea transparenței/publicității la procedura de achiziţii
-  �încheierea de contracte dezavantajoase
-  �probleme la înregistrarea în evidenţa financiar-contabilă a bunurilor publice administrate de SRTV, 

ş.a.

Cu privire la ultimul aspect, Curtea de Conturi a atras atenţia asupra problemelor create de statutul juridic 
neclar al SRTV, care nu este nici instituţie publică, nici regie autonomă, nici societate comercială, existând 
mai multe sesizări cu privire la inventarierea şi gestionarea patrimoniului public dat în administrarea TVR. 
Problema a fost ridicată încă din 2003, în raportul de audit extern al SRTV ataşat raportului de activitate din 
2002, care concluzionează că „societatea trebuie să clarifice natura şi componenţa capitalului social prin 
completarea legislaţiei care reglementează organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Televiziune, 
în sensul clarificării naturii acestuia – capital social sau patrimoniu. Reflectarea acestora în contabilitate va 
putea fi soluţionată după clarificarea statutului juridic”. 

La 13 ani distanţă, problema statutului juridic neclar a rămas nesoluţionată, la fel ca şi neregulile 
financiare care decurg din ea. Acest lucru subliniază importanţă reală pe care cadrul legislativ o are în 
ecuaţia crizei TVR. Însă până la găsirea de soluţii, rămâne neclar cine şi în ce măsură răspunde pentru 
toate neregulile constatate sau trecute cu vederea de-alungul timpului la SRTV. 


